Türk Bağımsız Sinemasında Müzik, Edebiyat ve Tiyatro Yükselişi: Broadway Eleştirmeni Zhaman’a Göre

trk-bamsz-sinemasnda-mzik-edebiyat-ve-tiyatro-ykselii-broadway-eletirmeni-zhamana-gre

Türk Bağımsız Sinemasında Müzik, Edebiyat ve Tiyatro Yükselişi: Broadway Eleştirmeni Zhaman’a Göre

Amerikan tiyatrosu uzmanı ve Broadway eleştirmeni Dr. Amina Zhaman, Prof. Dr. Ceyhan Kandemir üçlemesini örnek göstererek, Türk Bağımsız Sineması’nda; müzik, edebiyat ve tiyatronun yükselişte olduğunu iddia etti.

Dr. Amina Zhaman’ın Değerlendirmesi: Edebiyat, Müzik ve Tiyatronun Rolü

Dr. Amina Zhaman, Dijital Medya ve İletişim dergisi PR Carnet’e yaptığı açıklamalarda Türk Sineması hakkında tespitlerde bulundu. Eleştirmen, Prof. Dr. Ceyhan Kandemir’in üçlemesini ele alarak şunları söyledi: “Kandemir üçlemesinde müzik, edebiyat ve tiyatro önemli bir rol oynuyor.”

Ceyhan Kandemir’in üçlemesini – “Karla” (2019), “Ruhun Lekesi” (2022), “Kelebeklerin Uyuduğu Yerdeyim” (2024) – ters sırada izledim. Yine de her bölüm kendi içinde eşsiz, açık ve tamamlanmıştı. Benim için gerçek bir yolculuktu – üçüncü bölümdeki bilgelikten ikinci bölümdeki kaosa ve ilk bölümdeki sevince. Ceyhan Kandemir’in senarist Nafiseh Laleh ile işbirliği çok üretkendi. 5 yılda Türkiye’de ulusal ve uluslararası film festivallerinde birçok ödül kazanan 3 uzun metraj film çektiler.

Ceyhan Kandemir Üçlemesi: Kültürel ve Sanatsal Derinlik

İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ceyhan Kandemir üçlemesini kızı Karla’ya adadı. Her üç filmde de muhteşem bir performans sergiledi. “Karla” ve “Kelebeklerin Uyuduğu Yerdeyim”de başrolü oynuyor, “Ruhun Lekesi”nde Karla güzel bir cameo yapıyor. Onunla olan bölüm, ünlü bir gitarist olan ana karakterin hayatında temiz bir nefes almak gibi. Her iki kahraman da aynı kitabı okumuştur – Shaun Tan’ın “Kızıl Ağaç”ı.

Ceyhan Kandemir üçlemesinde edebiyatın, müziğin ve tiyatronun önemli bir rol oynadığını vurgulamak istiyorum. Yönetmen “Karla” filminde bize bir kukla tiyatrosunun sahne arkasını ustalıkla gösteriyor ve bu arada bir izleyici olarak harika bir cameo yapıyor. Oyuncu Çağlayan Sevincer, Karla’nın babasını inanılmaz bir şekilde canlandırdı. Karla ve kukla ustası Çağlayan arasındaki harika etkileşim ekrana çok fazla neşe getirdi.

Sanatsal İzler: Türkiye’ye Turist Akını

Dr. Onur Akyol’un “Ruh Lekesi” filmindeki unutulmaz İstanbul kareleri, çantamı toplayıp en kısa sürede Galata Kulesi’ni ve Bozdoğan Kemeri’ni tekrar görmeye gitmem için bana ilham veriyor. Görüntü Yönetmeni Ahmet Serdar Taşyürek de “Kelebeklerin Uyuduğu Yerdeyim” filminde harika bir iş çıkarmış. Gökçeada’nın muhteşem manzaralarını izlemek gerçek bir zevkti. Ceyhan Kandemir’in üçlemesi Türkiye’ye çok sayıda turist getiriyor.

Zhaman: “Karla gözlerimizin önünde büyüdü”

Cansu Özdenak, filmin yapımcılığını Özkan Binol ile birlikte üstlenmiş. Ayrıca Ceyhan Kandemir üçlemesinde şarkı sözleri yazmış ve ana temaları seslendirmiş. Özdenak kadraja girdiğinde canlılık ve çekicilik getiriyor. Şarkı söylemediğinde veya konuşmadığında bile gözlerinizi ondan almanız imkansız. Günümüz sinemasında pek görülmeyen bir klası var. 3 filmdeki muhteşem dış mekan sahneleri beni büyüledi. Kameraman Murat Çınar “Karla”da özel bir atmosfer yaratmış. Baba ve kızın motosiklet sürdüğü sahne adeta bir Vincent van Gogh tablosu: mavi gökyüzünün tam ortasında beyaz bulutlar, sarı samanlar ve yeşil ağaçlar. Ceyhan Kandemir’in filmi, renkliliğiyle Pedro Almadovar’ın işlerine benzetilebilir. Duvarlar, tabaklar, iç mekanlar – her şey kendi parlak rengine sahip. Kraliyet kahvaltısından bahsetmiyorum bile… Kahramanların köşedeki fırına gitmesine bile gerek yok. Evlerinde her zaman sıcak simitler bulunur.

Exit mobile version